Monday, February 28, 2011

QaLBu..

Qalbu atau base yg senang nk paham..."HATI", base omputih liver bkn heart ek..hehe..berckp psl qalbu sbb beb ari yg lps aku ada menonton 'tanyalah ustaz' d tv9 kalau x silap aku..dah lama gak aku x dgr tazkirah..waaaa...ptt la idup slalu terumbang ambing..insyaAllah pasni bole a aku jdkan rutin stp mlm aku..nk dgr kt sejid xtau ms ble ade sesi tazkirahnye..

Aku tekan stp channel sbb nak tgk cite ape yg best shggla aku benti d satu channel yg mengutarakan ttg tajuk yg d bincangkan..bunyik cm menarik..PENYAKIT HATI...itula tajuk yg membuat aku terpk sejenak ketika dan slps aku menonton tazkirah tersebut..umpama aku pon mengalami keadaan yg sama, maka sgt bersesuian la kalau aku dgr smp penghujungnya...sape2 yg jns tdo awl, aku rs bole tewas..hehe..sbb waktu dr kol 12 smp kol 1 pagi..lalala

Byk penyakit hati yg dibincagkan tp yg menarik ke pendgrn aku bila ada sorg pendgr bertny soklan spt ini.."Pepatah ada mengatakan kalu ikut hati mati', sejauh mana kebenaran itu"..sbb dlm perbincgkan yg ustaz tersebut katakan byk ttg penyucian hati, bagaimana kalau hati kte bersih, adakah kte juga x bole ikutkan kata hati????....ye aku mengakui jgk soklan tersebut tp sbgi seorg yg lbh arif ttg agama, ustaz tersebut menjelaskan bahawasanya, ikutkan hati yg mati kte akn mati..tp kalau hati kte hidup yakni bersih lg suci, maka pasti Allah akn menunjukkan jln yg terbek...

Skrg mmg perumpamanya 'ikut hati mati' sgt sesuai dgn aku dan mgkn kamuu (agknye)..sbb sejauh mana kte memiliki hati yg bersih?? sbb aku rs aku blom lg smp ke tahap itu..terasa byk pencemaran telah berlaku d hati ini...waaaa...shggakan suatu ketika, aku x terasa ketenangan w/pon aku sujud kepadaMu...Mgkn inila tanda2 hati yg berpenyakit...Mgkn kesilapan yg kdg2 kala tidak aku sedari tidak aku ttp dgn kebaikan...atau mgkn aku x kusyuk sbnrnya dlm mengerjakan solat..astghafirrullah!!..


Ustaz tu pon ada berkata, utk mengubat hati yg berpenyakit ni, kena b'damping  dgn org2 yg kuat agama..kerna mereka insyaAllah akan sntiasa mengingtkan kte dgn jln kebaikan...itula salah satu cara yg terbek..tp sape ek aku nak dampingi..semestinya aku perlu mencr seseorg yg aku kenal dgn bek..utk berdampingan dgn insan2 yg br dikenali mgkn keselasaan berbicara agk kurang...ermmmmm....aku ada mengenali seorg yg aku rs mgkn sesuai utk kes spt ini tp statusnya dan jantina yg x memungkinkan aku bertemu beliau..so setelah d hitung buruk dan bek, aku dah temui sape insan yg sesuai..yess!! aku rs kak chany sgt sesuai..hehe..beliau bkn saje pndi memberi nasihat tp penah kata2nya aku jdkan pedoman...aku xkan lupa kata2 beliau..

' utk gembira lakukan sesuatu pekerjaan dgn hati yg ikhlas'..


aku harap beliau msh d situ utk aku temui..winduu dgn beliau jg...

No comments:

Post a Comment