Monday, May 16, 2011

ilusi, realiti..mana satukah?? part 5

Kini tiada lagi bilik 208..bilik itu telah berubah wajah..telah berlakunya renovasi secara besar2an d fakulti yg menghasilkan graduan yg bikin ubat..bilik itu juga menjadi sejarah bertapaknya aku d fakulti berkenaan..terlalu byk kenangan aku dan ahli2 ajk d bilik itu..Apabila itu berlaku, maka berpindahlah aku dan penghuni2 bilik 208 ke lokasi yg lain..lokasi sementara yg terletak agak jauh dr tempat dahulu..jika dahulu bilik 208 terperuk d bhgn hujung skolah..kini lokasi baru kami d depan skolah..yeayyy..at least ada tempat berteduh..kalau x aku boleh katakan merempatlah kami d buatnya..dgn erti kata lain tiada lagi tempat bersenang lenang d kala lelah menjengah..chewahhh...

Renovasi besar2an juga melibatkan sekian lab yg ada di fakulti ubat..kesimpulan yg d buat, semua kena berpindah..nasib aku dan shbt lain agak baik sebab lab yg di tempatkan sementara juga berdekatan dgn tempat aku berehat..malahan lg mudah..setingkat searas se'wing'..kalau dolu, aku d kerah exercise naik turun tangga w/pon aku ni dah fit..haha..fit la sgt..

Tempat yg baru aku duduki dolunya fakulti bg para doktor..adala 2-3 lab..tp aku rs mcm x bape nak berfungsi..kendian ada beberapa bilik pensyarah yg aku bole kira bape kali je lampu cerah dalam bilik mereka..pendek kata, gila sunyi bebbb sbb lokasi baru aku tu tgkt plg atas dan jabatan plg sunyi la..kalau sorng2, mmg boleh meremang bulu2 yg ada...eeeeee

Maka kehadiran aku dgn budak2 yg lain spt bese menghangatkan suasana yg sunyi..kali ini lbh ramai tanpa kehadiran sorg AJK..memandagkan renovasi berlaku, de d antar lg jauh dr bese..haha..berpisahlah aku dgn alel...W/pon berpindah randah kajian perlu d teruskan..itula komitmen seorg pelajar yg berdedikasi mcm aku ni..huhu..Seperti bese, kerja aku mmg habis agak lewat..cuma kali itu aku x boleh menunggu sehingga malam sbb hari tersebut hari jumaat..aku menjangkakan aku boleh memperoleh result pd hari berkenan pd sebelah malam..mgkn slps magrib..itu anggaran aku..

oleh sebab, kerja2 yg perlu d laksakan dah berakhir dlm pkl 4 ptg, aku bercadang utk pulang je..mlm nati br dtg semula collect result..tp xde maknanya aku dtg sendiri..dahla tempat sunyi..bhgn plg hujung koridor, trs ke luar bangunan..ala2 balkoni..konfem aku kena bwk teman..pk punya pk sbb hari jumaat sume pakat blk kg..aku jumpa peneman aku utk ari tersebut..beliau adalah nenek ani..hehe..Sesungguhnya pengalaman ini juga d rasai oleh beliau...

'Mak' temankan akak g fac jap..nak amik result..kita g dlm pkl 7 okla kot..So berlalula aku dan nenek ani ke tempat yg aku mksdkan..aku pergi waktu itu sbb aku menganggarkan telah siap mesin tu buat keje dan boleh solat d umah je..aku menekan lif ke tgkt 5..aku menerangkan lokasi tempat aku buat koje2 aku..fuhhh, mmg gelap gulita koridor tersebut d waktu malam..yela dah xde sape dkt situ..nasib bek lampu betul2 d hadapan pintu koridor tp yg x bestnya lab aku yg plg hjg..lampu d bahgn hujung, terletak d tengah2 koridor..masuklah aku dan nenek ani ke tempat kajian..lps aku buka kunci lab, aku melihat mesin telah berhenti berfungsi..mksdnya dah siaplah tu..alhamdullilah..kl x terpksa tguu dlm lab itu pd waktu itu..huhu..seremmm gak...

Dah siap2 collect result, aku tutup sume suis alat dan pintu..utk tidak merasa kesunyian d dalam kesenyapan..aku pon borak2lah dgn nenek ani..smp je dkt hujung pintu koridor, aku ttp sume lampu spt mana asalnya..aku pon trn ke bwh dgn lif...

smp je tgkt plg bwh..alamak!!, 'akak tggl buku dlm bilik la mak..naik atas blk, nak g amik buku tu jap'..sbb esoknya dah sabtu pastu ahad..aku nak guna buku tu konon2nya..berpatahla blk aku dgn nenek ani..aku boleh hitung perjlanan aku trn dan nek semula lif krg  dr 5 minit agaknya..Tp smp je d koridor tempat aku keluar..aku dapati LAMPU koridor terbuka..YA!!! terbuka sumenya..suis plg dpn dan d tgh2 koridor..gulppppppp...pelik!! sggh aku pelik, ada pensyarah ke dlm mana2 bilik..tp bila d intai xde lampu pon yg terpsg..sdgkan ms smp pon lampu tertutup..aku terkelu..jatung dah berdegup kencang tp aku steady jela..yg tragisnya, adoii nenek ani boleh tanya aku, td bukan dah tutup lampu ke, sapelak yg psg blk..utk menyedapkan ati msg2..aku ckp mgkn ada org kot yg psg..pastu nenek ani menambah, x nampak sape2 pon td..alahaiii..aku diam dan trs buka bilik rehat kami dan mengambil buku yg aku ingin cari..mula2 mmg aku nak batalkan je niat aku tu..tp ape guna aku dah menempuhi sume itu kalau aku x ambil ape yg aku nak ambil..hoho..

lps ttp bilik tu aku trs kuar dr koridor tu..lampu aku biarkan je terpsg ..mana tau "de" ada kt suis..waaaa....

lps msk kete..aku bgtau nenek ani..'nape mak ckp mcm tu td'..mak aku pon senyap je..dan ironinya mak aku pon meremang bulu roma..lalalala...ni pesan nenek ani..'pasni xnakla mak dtg lagi ke situ'..hoho..mmg aku pon xkan dtg ke tempat itu pd waktu nak dkt magrib..mmg menjd pengajaran...jd siapalah yg memasang itu LAMPU semula...hanya Allah je yg tau..harap2 mmg itu adalah MANUSIA

No comments:

Post a Comment